lördag 14 februari 2009

Exempel från Jinge.se

Den 12/2 publicerade SKMA en debattartikel i Sydsvenskan i vilken vi uttryckte djup oro över det faktum att vänsterpartiets ledare Lars Ohly meddelat att bloggen Jinge.se tillhör hans favoritbloggar. Jinge.se, skriver Ohly, är "alltid uppdaterad och aktuell". SKMA menar att Jinge.se genomgående anknyter till eller ger uttryck för antisemitiska föreställningar och attityder.

SKMA presenterar här underlaget till artikeln i Sydsvenskan samt en rad andra exempel som belyser den antisemitiska tendensen på Jinge.se. För överskådlighetens skull är materialet som redovisas i artikeln uppdelat på två sidor, dels sådant som ännu är tillgängligt på Jinge.se och dels material som raderats av bloggadministratören sedan det uppmärksammats i media. Detta kan även läsas genom att bläddra ned på denna sida. Det ska framhållas att endast en liten del av materialet tagits bort av Jan-Inge Flücht, resten kan fortfarande läsas på Jinge.se.

Vi har också lagt upp ytterligare exempel från Jinge.se. Dessa har delats upp efter tre huvudsakliga teman och kan läsas genom att bläddra ner på denna sida eller genom att klicka på rubrikerna Förintelsen, media och konspiration vilket öppnar inläggen i egna fönster.

Citaten är från texter författade av Flücht, gästbloggare och kommentatorer.

Angående kommentarerna på Jinge.se

Enligt sina egna regler raderar Flücht omedelbart "Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra stötande kommentarer".

http://jinge.se/netikett-kommentarsregler

Dessa kommentarer av Flücht understryker att inga kommentarer publiceras utan att han granskar dessa:

"Som parentes kan jag nämna att jag alltid läser kommentarerna noga innan jag släpper fram dem när de rör Israel just."

http://jinge.se/politik/apartheidstaten-och-valdet.htm#comment-152895

"Jag är personligen ansvarig för DIN kommentar vilket gör att jag inte släpper fram vad som helst. Denna blogg bekostas helt och enbart av mig själv därför förbehåller jag mig den rätten.."

http://jinge.se/allmant/den-judiska-medialobbyn-och-dess-natvarianter.htm#comment-19334